#41

Jag hann hem på "lunchen" idag för att en snäll gubbe kom och avlöste mig en timme (!) tidigare.
Pratade med pappa förut om att flytta till Nabben. Det är våran stuga som ligger en bit utanför Vindeln, mitt i skogen. Nästan iaf. Det vore så fantastiskt. Pappa byggde den tillsammans med några andra när han var typ 20 år och bodde där ett tag. Han hade en dröm om att bli självförsörjande. Det gick ganska bra, delvis för att Rosenegård låg nära, där hans släktingar hade kossor osv. Vi var alltid där på sommrarna när vi va små.
Det har funnits el men ledningarna har blåst ner, och det har aldrig funnits rinnande vatten. Pappa byggde en lång ränna så det är ganska nära dit man kan hämta vatten. På vintern är det bara gå ut och hämta en tunna snö!
Det är ju ganska problematiskt att leva utan el, man kan ju inte ha kylskåp t ex. Iofs så kan man ju gräva ett hål i marken bara. Men pappa föreslog att man skulle köpa solpaneler, det vore grymt! Så kanske man kunde ha el så det räckte till en dator och mobil eller något. Kostade faktiskt inte skjortan att ha en liten anläggning. Även fast man såklart flyttar dit för att få lugn så undrar jag vad fan man ska göra hela dagarna om man inte kan lyssna på musik eller titta på Harry Potter. Eller ringa till någon.
Vilken dröm.
Vi skulle kunna odla på sommaren, bygga en jordkällare och förvara all potatis. Hugga ved och sitta framför den öppna spisen och baka tunnbröd. Och pizza!! Stenungsbakad!
Att flytta till Stockholm har verkligen fått mig att inse att det inte är Stockholm jag vill ha.
Problemet är att jag inte vet hur jag ska försörja mig. 2000 i månaden skulle räcka till mat, men som sagt ligger det ju mitt i skogen. Finns inte så mycket arbetstillfällen. Hm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0