#19

Hm, kom på en till sak om det här med Husmor. Läste vad andra hade bloggat om artikeln i DN.
Många hade skrivit att dom gärna ville att det skulle vara trendigt med en husman, och att man inte har tid att fixa osv.
Jag blir så trött på det. Varför ska alla tjejer alltid hata allt som är tjejigt? Varför är det dåligt och skamfyllt att gilla att baka kakor? Och vem, vem, tvingar dom att göra samma sak? Om man jobbar heltid, har barn osv så har man självklart inte tid att koka sin egna sylt. Det förstår väl vem som helst. Man ska inte ens försöka! Det finns viktigare saker att göra då, ta hand om sitt barn till exempel. Det har idag blivit en lyx förunnat dom som har tid.



Det finns som bekant två olika grenar av feminism. En som kallas särartsfeminism, där man tror att kvinnans roll är genetisk, kvinnor är omhändertagande, osjälviska osv, och därför passar som hemmafru, omvårdnadsyrken osv. De vill höja statusen på typiska kvinnosysslor. Att jobba hemma ska vara lika bra som att ha ett lönearbete.
Den andra grenen tror att den typiska kvinnorollen är framtvingad av miljön och att kvinnor är hemmafruar är för att dom blir tvingad in i den rollen. För att dom måste. Dom blir undergivna och blyga för att samhället vill det.

Det var så längesen jag läste om det här, det finns en jättebra bok som heter "Upp systrar väpen er: kön och politik i 1800-tals feminism" av Ulla Manns. Den är verkligen bra, tror jag måste köpa den. Det kan man göra här, tillexempel.

Jag är tacksam för de förändringar som finns i samhället och jag anser att det är lååångt kvar att gå. Jag är tacksam för buljong i tärning, dagis, skolor, att brudar kan jobba och försörja sig själva, att vi kan utbilda oss. Det är en självklarhet.
Men varför är det dåligt att gilla att baka kakor? Tjejsysslor och tjejegenskaper är bra. Jag tror att det är få idag som tror att kvinnor har en speciell gen som gör att dom är extra bra som sjuksköterskor (gosh!!) det är ju bara galet. Men varför ska man alltid jämföra sig med mannen?
Tänk bara på att kvinnor började klä sig i herrkläder (byxor) men män aldrig har börjat klä sig i kjol. Och det som är så bekvämt! (Okej, mjukisbyxor är väl bäst.)


Problement kommer väl snarare när kvinnor blir både hemmafru och lönearbetare?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0